suddigt om press.

press utifrån.
Är en sak som ofta tillkommer vid idrott, men även vid andra tillfällen så som i iho med skolan osv.
Många föreldrar och människor omkring kan sätta press, omedvetet.
Många föreldrar lever också sina drömmar genom sina barn, om man säger så...
som t.ex det nya programet som går måndagar 21.00 tv3
Mammor och minimodeller.
Mammorna(så som jag uppfattar det) lever sina drömmar genom barnen, och försöker göra dom till mini vuxna.
Jag tycker det är sjukt, att pressa sina barn såhär, som några av dom gör!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Men detta "problem"(som jag tycker) är återkommande i många sammanhang som jag sa.
I de flesta idrotter finns det barn som har föreldrar som pushar, inte stöttar, och pressar sina barn, blir arga när dom inte lyckas helt eller vinner, och kan till och med straffa dom för att dom t.ex inte spelade en bra match
-hur sjukt är inte det?
och fråga jag stälelr mej är VAD är det som triggar igång människor såhär? vad är det med just prestations situationer som gör att människor kan bli elaka osv?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Många barn mår jätte dåligt över detta, och det är inte utan att man förstår dom!
Tänk er själva att komma ut ifrån banan, haft ett ynka nedslag,4 fel, och se din mamma stå och sucka och skaka på huvudet? Eller förlora matchen med 3-1 och få en utskällning av din pappa för att du spelade dåligt?
Eller som(HELT sjukt) den killen som blev lämnad i regnet av sin pappa för att han hade spelat "en dålig match"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
sen kan man ju också sätta press, på sej själv.
Och det är en sak jag har lätt för..
MAn sätter en gräns för sej själv, de får INTE bli sämre än de här, ja får INTE ha mer än 4 fel, jag ska ha MINST C på de provet osv..
MEn att ställa höga krav på sej själv och pressa gör ofta att man istället låser sej, eller så är det för mej i alla fall.
Jag kan sitta o plugga inför ett prov, och kunna allt, men sen när jag väl sitter där och har satt press på mej, så blir det blankt, man kommer inte ihåg ett ord av vad man läst!
press utifrån och innifrån kan blockera en, hindra en från att lyckas och komma någonvart, man bara trampar vatten.
Därför, ska man inte sätta för höga krav på sej själv,.. nte strunta i det, utan sätta låga, eller lagom höga krav på sej själv, så att det mer blir som mål och hjälper en att skärpa upp sej och koncentrera sej!

detta inlägger blev lite suddigt och osammanhängande I know, men jag hade inte tiden att skriva allt på samma gång så jag har skrivit en del i taget i 3 omgångar, så därför blev det som det blev.
Med rätt medmänniskor och rätt psyke...- kan du komma hur långt som heslt!

xoxo Erika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0