Skånhällas Jackpot

okey, det här handlar om en ponny, inte vilken ponny som helst, utan min förra ponny... som nu är Eves
o för att ni ska få, hela resan... så tar vi det från början...


i ett rött stall ca 600 m här ifrån, stog en svettfux valack på 7 år... 1.42 cm hög, eller det var vad man trodde iaf
denna ponnyn, vid namn Skånhällas jackpot, reds bara hemma,hoppade hemma,red ut..hemma.. o åkte på två clearrounder...
i slutet av 2008 blev han till salu, som en liten D-ponny med mycket kapacitet, e. Rodlease Dancing Gold
o samtidigt, så stog det en D-ponny, vid namn Skånhällas Jim e,Rodlease Dancing Gold i ett stall i Sätila
denhär D-ponnyn ägdes av familjen Adolfsson o familjen Wenderyd, ja precis.. vi
o nu så kommer det serru, hur vi hittade den lilla D-ponnyn på 1.42 cm i ett litet stall... nära oss

__________________________________________________________________________________

Ida, som red Jim(som ägdes av oss o fam.Adolfsson) skulle få en till D-ponny.. som hon kunde ha samtidigt som Jim... så letandet började..
mamma hittade en annons på Hästnet, D-ponny med kapacitet, född 2001 e.Rodlease dancing gold..
Mamma ringde direkt, för hon hade ju sett jackpot innan, då han hoppat hemma hos oss en gång, så hon visste,vilket hopp han hade
Bara några dagar senare kom Ida o Jackpot hem till oss för provridning, i vårat ridhus..förra ägaren(Cecilia) visade honom först, skritt trav galopp o nåra skutt.. när det va Idas tur, så red hon bara lite skritt trav o sen sa hon
- nej, det här går inte... han känns jätte liten o är som en travare(inget illa menat mot dom, så ta inte illa upp)
så hon satt av, o gjorde inte mer...

när hon sedan suttit av så tog vi av sadeln o tittade på honom, o visst var han liten? var det verkligen säkert att han va D-ponny?

Men mamma tyckte ju att han va en otroligt fin ponny med kapacitet för stora uppgifter, så vi frågade fall dom kunde tänka sej att åka in o mäta honom, o om han var C-ponny.. så ville vi köpa honom.
japp, ingen provridning.. nothing, men om han va liten, då skulle vi ha honom!

besiktigades o slutmätte till 1.39,5, C-ponny... o min dessutom
..........................................................................................................................

när han kom, var det inte tänkt att jag skulle rida honom.. utam mamma tänkte fråga Ida eller någon annan fall hon kunde rida honom, i nått år eller så.. sätta igång honom o börja tävla o utbilda...
men när han bott hos oss i ca 1 vecka, så frågade jag.. snäääälllaaaaaaa mamma kan inte jag få prova att rida honom?'
o det slutad emed att, vi bestämde oss för att ha kvar honom hemma o låta mej utbilda honom själv!

han kunde ju alla grunder o så, han kunde ju hoppa o ja, han var ju inte helt otränad.. men när jag började rida honom så kunde han bara gå i lååååååång galopp på fyrkantsspåret, i 1 eller möjligtvis 2 var, sen saktade han av till slängtrav.. det gick absolut inte att korta galoppen, o knappt att rida volter o galopp, för då bröt han av
det gick inte alltid at styra honom dit man ville, o han va seg, ja om ni har sett honom.. det ÄR sant, han va SEG

men vi tränade,tränade,jobbade,dressyr,tränade o jobbade upp konditionen, han kunde korta sej,han va styrbar(för det mesta xd) o han var mycket mer musklad!

så jag skulle prova att tävla honom.. o jag minns inte var,när eller hur men det var LC LB tror jag...
felfritt, båda klasserna.. o ca 60 cm över varje hinder!
o efter den gången, så fortsatte det, jag tränade honom flitigt för att få honom starkare o lydigare, o vi tävlade.. LC,LB,LC,LB,LC,LB o felfritt hela tiden, han va helt grym!


efter ett ganska långt tag med LC LB så testade vi en clearround på Kungsbacka ridklubb, 1m. LA
det gick okej,han va het.. eftersom all träning hade ändrat hans temprament TOTALT
vi hade två stopp på ett räcke med nåra läskiga röd/vit/blå/gröna saker under.. men resten nolla han
o två veckor efter det, debuterade vi LA på tävling. I trollhättan..
vi kom först 6:a i LB, hade precis lärt oss rida lite fort!
i LA så va jag meeega nervös, ja mena de va ju första gången! men vet ni?
vi dubbelnollade o kom på en 2:a plats.. helt amazing! underbar känsla!

efter den tävlingen, så gjorde vi nolla på nolla på nolla i LA, tävling efter tävling..tror att vi nollade 10 st på raken elelr nått.. o om vi inte nolla så hade vi 4 fel

efter att jag ägt honom i 1,5 år så tänkte vi att det var dax, att testa en msv B...
vi debuterade.. o det, gick åt skogen.. men , det kan ju inte alltid gå bra?

men vi testade en gång till.. gick inte så bra då heller.. o då gick vi ner.. hoppade LA igen, felfritt
jag ville ju hoppa msv B, jag trodde på oss o att vi kunde klarar det!
så vi provade igen, en natiobell Msv B i Skogslotten, liten bana-- regnat oavbrutet i 2 dagar, såp det var väl typ 5 m djupt? haha ne men det va tungt att rida på, det va de!
men, allt släppte för oss, vi red denna stora Msv B med ett nedslag, jag va överlyclig! vi hade klarat det, jag hade bevisat för mej själv att vi klarade det jag trodde på!

dagarna, veckorna fortsatte.. o vi myste,tränade,hopptränade o gjorde allt, på ett sätt som vilken vältränad häst som helst tränar på, vilket var ett strt framsteg d me!
o vi hade bestämt in en till tävling, Frillesås, LA Msv B


dagen kom för tävling, vi va taggade, såklart!
nollade LA, A:0.. red inte fort eftersom jag bara ville göra en fin runda inför msv Bn,...'
det va inte många starter, B C o D ponny va ihopslagna, till en ända klass! så det var två globengehäng, ett till bästa C-ponny o ett till bästa D-ponny!
fast det va ju inget jag tänkte på, för min inställning va inte att vinna
det va en ganska lång bana, 9 eller 10 hinde rom jag minns rätt,trekombination.. soim vi bara hoppat en gång innan på tävling, trippelbarr o knepiga linjer..
o det grymtcoolahäftigaawsomegrejjen som hände va att vi nollade!! o vet ni mer?'
vi kom på ANDRA PLATS efter en snabb,rutinerad B-ponny.. B-PONNY! Vilket betydde att vi var BÄSTA C-PONNY EKIPAGE O FICK ETT GLOBEGEHÄNG!
så ja, vi VANN faktiskt en msv B!
helt sjukt! så glad jag va o är! att vi gjort allt detta tillsammans, från att hoppa två clearrounde ro gå i slängtrav o lång galopp, till att vinna msv B!! underbart

o nu, har jag ägt honom i 2,5 år trygt, o har lixom låtit Eve ta över honom, så nu är han hennes ponny...
tyvärr så började deras "resa" o tillsammans med en kotledsinflammation o lite tandgrjjer, men som nu är löst! så han är under igångsättning, o får börja trava denna veckan..!
o jag hopaps o tror, att evelina o jacky kommer han minst lika roligt som vi två har haft! o dom kan absolut komma långt tillsammans!
min Jackpot, en riktig Jackpot!

//Erika





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0