suck

okey, en sak jag stör mej på.. eller stör kan jag ju inte säga, men jag tycker att på denna nivån.. nationell/elit/internationell, så SKA man veta hur man gör, och hur man INTE gör!

hästens form har alltid varit en snackis, o de flesta vill ju att hästen ska gå sådär snyggt med nacken, ihopkrullad o kort.. för det ser ju SÅ mycket PROFFSIGARE ut eller hur?
fast, MÅNGA vet egentligen inte vad en BRA form är.. o inte alls HUR man får hästen att gå i bra form.
en BRA form är INTE att hästen krullarihop nacken o går med mulen in i bringan-stort no no!
en BRA form är när hästen sänker huvudet ner imot marken, o när den har lärt sej att gå i LÅGform så kan man börja samla upp den så att den går med sänkt huvud men "lyfter" upp nacken...!

o väldigt FÅ vet hur man lyckas få hästen i en BRA form, o därför blir det ofta VÄLDIGT fel!
för att få hästen i en BRA form ska man ha stöd på yttertygeln, leda innåt,o krama på innertygeln lägga till innerskänkeln.. om du fortsätter på detta sättet o tragglar,tränar o jobbar.. så kommer hästen att gå i en BRA form!
MEN det flesta TROR att för att få hästen att gå i en "fin" form så ska man såga, såga,såga dra dra dra hit o dit,rycka lite vänster,hugga lite höger,dra tygeln åt höger,o lite åt vänster..
men ALLT är helt helt helt FEL
jag blir ledsen när jag rider på framridningen, o ser alla duktiga tjejer o killar, med alla fina hästar o så dras det hit o dit, fram o tillbaka.. o hästarna krullar ihop nacken, o ryttarna ler nöjt o tänker- oooh va fint han går nu, riktigt fin form! men det gör ju inte ponnyn/hästen.. ALLT den gör är att FLY undan de obekväma tygeltagen!
jag såg en liten jätteduktig tjej, på en väldigt fin ponny.. dom gjorde en super runda och VANN klassen, o såklart så ska man ta en segerbild utanför.. o alla va så glada o ja tänkte gud va roligt, så fina!
MEN sen när kameran kommer fram så bara, o vänta lite ska bara- ryck ryck dra dra såga såga o resultatet blev en såå fin bild där hästen har rullat ihop nacken i nackspärrsposition, mycket vackert!
o då bara krossas allt, då blir jag ledsen.. att det finns så många ponnysar o hästar som får stå ut med detta VARJE dag, inte konstigt att det är mycket tänder som krånglar...

min åsikt, men vill gärna veta- vad tycker NI om detta?

//Erika

Kommentarer
Postat av: Jenny

håller med dig fullt ut! Hemskt att se folk sitta och rycka och såga sina hästar man ser det alltför ofta :( skulle ALDRIG rycka, slita såga mina hästar, ALDRIG!! Bra skrivet, vissa folk kanske fick sig en tankeställare där ;) ha det bra :)

2011-09-14 @ 12:52:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0