Gästbloggning

Hej alla Erika och Emmas bloggläsare!
Nu ska jag göra ett försök på gästbloggning-haha ;D

Jag heter i alla fall Antonia Pettersson Häggström. Jag är 14 år och bor i Kungsbacka (mamma) Och i Hällesåker (pappa)
Båda mina föräldrar har en gård (pappa äger Mölndals RK och har Ranchens Ridläger på somrarna) Och mamma har ett litet stall med fem boxar, paddock och gräsbana :):) Båda mina föräldrar är väldigt hästkunniga (STOR fördel för mig) och har ridit sen dom var små och jag har alltid varit uppvuxen med hästar.
Jag fick min första ponny när jag var 6 år gammal, en liten b ponny som hette Casper. Han var en busig ponny som också var ganska lat, vilket jag tycker är bra i början då man får lära sig att använda benen, inte bara "dra i två snören". Sen när jag hade haft Casper i ungefär 2 år och tävlat lite clearrounder och klubbtävlingar på l.c år så tyckte pappa att jag skulle ha en bättre ponny! Han kollade runt på olika annonser och fastnade för rubriken "SM ponny" Han ringde på annonsen och ponnyn som hette Timone och jag provred honom några dagar senare. Han var en fin och ädel ponny och lite ovan att rida i jämförelse med Casper, men jag tyckte väldigt mycket om honom-så han fick det bli! Det visade sig senare att det kanske inte vart det bästa köpet. Eftersom att jag bara var 8 år så var jag väldigt orutinerad, så varje gång jag hoppade på Timone och han kände att jag satt i obalans, så bockade han av mig-Taskigt va? HAHA x) Han gav mig inte så bra självförtroende efter att ha gett mig några ordentliga luftresor i ridhuset. Jag hade inte Timone i mer än 2, 3 månader. Han såldes sedan till Ida Haglund som då var 11 år och hon hade fina resultat med honom! :):) Nästa köp av ponny blev russet Rusty! Han var en bra taxiponny som stärkte mitt självförtroende! Han hade jag i ca ett halvår och sen fick min syster Axelina ta över honom. Efter Rusty köpte vi faktiskt ett till russ! Dunderrusset Sharmör! (han stavas med S) Han var mycket ädlare än Rusty och hade faktiskt gått Msv b! Han var lite ovan för mig i början, eftersom att han hoppade så mycket med ryggen. Jag kommer ihåg att första dagen jag hoppade på honom så flög jag av 2 gånger! Ingen bra start, haha men bättre blev det ;);) Vi tävlade l.a tillsammans med vinster och placeringar och 2 fnaler i Sveland Cup. Efter att jag haft Sharmör i 2 år så fick Axelina överta honom och jag hade då bara Lords Piccolo (som jag hade haft lite samtidigt dom Sharmör) "Pricken" som han kallades var en fulsöt ponny som jag älskade över något annat! Sven Ingvarsson lämnade Pricken till oss en fredag för att jag skulle ha honom på prov i några veckor.. Jag red och hoppade honom på fredagen och han kändes som handen i handsken helt enkelt! Jag skulle tävla på lördagen på min andra b ponny Sharmör, så vi tänkte, varför inte ta med Pricken också? Det gjorde vi och Jag hoppade l.b och l.a och var dubbelnolla och kom 2a och 3a ! Väldigt bra ponny dedär tänkte vi och Pricken var min! Isabelle Karlsson hade Pricken innan mig och hans bästa resultat var 1a i regional msv b. Vi blev ett väldigt bra team, jag och Pricken! Vi tävlade upp till msv b med mängder av vinster och placeringar! Det bästa minnet med honom var SM:et i Ljungby 2009! Vi var 0a i kval ett, kval 2 och finalen! Sen i omhoppningen så fick jag ett pet på första hindret, så det blev en 9 plats. Men han var sjukt grym och Pricken är nog ponnyn som har legat mig närmast hjärtat! ♥ Han såldes efter SM till en tjej som heter Vilma Larsson.
Sen Harry Potter storyn... Jag köpte Potter som 5 åring år 2007. Han var oriden och svår. Som tur var så hjälpte mamma mig väldigt mycket med honom! Det första året var han pest och pina! Jag tyckte att han var ett litet monster-haha :):) Men efter hand så blev han bättre och bättre! När han var 6 år så kom han 2a i ungponny championatet och 3a i 6 års SM. Jag tävlade honom i tills förra året med vinst i Ridsport Ponny cup och andra msv b klasser! Våran sista tävling var SM i Strömsholm, Jävla skittävling! Jag skulle aldrig åkt dit om jag visste vad som skulle hända! Det var kontrollmätning och det var bara in med ponnyn, på med stickan och ut igen. Efter 2 månader så fick vi ett brev hem: Harry Potter är uttagen till kontrollmätning. Resultatet på det blev 131.9, Snipp snapp snut där var Potters glänsardagar slut.. Asså jag fattar inte! Ponnyn är väl fan inte bättre för att den är 1.9 cm förstor? nej! Låt han vara b ponny! Han är bygd som en b ponny och rör sig som en b ponny! För mig kommer han ALLTID att vara en B ponny! Nu är han bara en i mängden (bortsett från att han är världens välridnaste ponny) Jaja, EN fördel som jag kan komma på är att jag kan tävla honom, haha fast jag är to tall tyvärr.. Men jag tävlade faktiskt msv b på honom (110 cm) och var dubbelnolla! STOLT, han har gått msv a som b ponny x) Sen köpte vi Kenwoods Cymro! Han var en welsh på 6 år som jag hade i 2 år. Vi tävlade msv b och Vann faktiskt "NM i stilhoppning"! Hur kul som helst var det :):) Han var nog den sötaste ponnyn jag någonsin haft! :D:D Jaja nog om detta... Back in real life...
Här är ponnyerna jag har nu:
En C ponny som heter Cleopatra "Cleo" Hon är 8 år och en riktig liten prinsessa! Vi har tävlat msv a och hon har världens finaste språng och en stor kapacitet! Tyvärr har vi inte kunnat tävla så mkt i år pga hennes skada som inte veterinären har kunnat reparerat. Men IDAG så var vi hos en gubbe som såg direkt att hon hade ont i bogen masserade henne med något som typ gav inre massage som hon tyckte var jätteskönt!! Det kommer att göra henne fit for fight again! :D:D
Sen har jag 2 d ponnyer från Irland! Båda är 8 år och dom heter Dunbelieveable "Gul" och Shu B Dee "Bosse"
Jag köpte dom i november förra året på Irland och då hade dom båda gått några msv b. Dom var oridna och mer eller mindre galna-haha :):) Men båda hade viljan och Bosse hade en enorm kapacitet och Gul var väldigt försiktig och hinderklok. Så dom fick det bli! Dom var som sagt väldigt oridna och jobbiga på marken! Jag och mamma kämpade med dom hela vintern och det gav till slut resultat! :D:D Dom har fortfarande mycket kvar att lära, men dom är en bra bit på vägen! I mars tävlade jag dom första gången l.b och l.a. Det gick bra. I början på maj debuterade jag msv b på båda med 4 fel men snabbast tid. Bosse debuterade msv a i juni och vann den! Gul hoppar också msv a med bra resultat :):) Det var lite av en chansning att åka till Irland och köpa 2 gröna d ponnyer med så fick det bli och det gick vägen- som tur var! :D:D Är iaf jätte nöjd med dom!
Nog om detta!

Några saker som jag tycker är viktigt när man rider och tävlar är att man har mål. Varje vinter så skriver jag upp olika mål med varje häst. Ibland uppnås målen, ibland inte, men man måste hela tiden ha någonting att kämpa och sträva emot! Sen något som jag också gör är att jag låter mina ponnyer som har tävlat hela året få en vintervila på vintern som är i ca 2 månader. Dom brukar antingen vila helt, eller gå på skrittbandet. Sen så kollar en veterinär på dom mitt på sommaren och dom brukar ha ett break från tävlingar i ca 4 veckor. :):)

Mina mål med d ponnysarna är att rida EM! Eller det kanske mer är en dröm.. Men det skulle i alla fall vara otroligt kul att få uppleva det!
Min nästa tävling är SM om knappt 2 veckor. Då ska Bosse gå själva SM:et och Gul ska gå något som heter Antarés cup tror jag ;);) Så nu är det hårdträning som gäller med Lennart Linderlöw!

Det var nog allt om mig! Ha de jätte bra! :):)

BTW! Erika är världens roligaste person med en grym humor som jag gillar skarpt! Världens snällaste kompis! ♥

______________________________________________________________________________________________

världens grymmaste finaste chey, Antonia Pettersson Häggström <3 hoppas ni diggade detta, för d gör jag, lätt!

//Erika (tror nog att emma gör d me)

btw, blir lite konstiga kod saker mitt i texten, don't know why

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0